Autoelamu ehitus - Millest alustada?

Sissejuhatus

Ise autoelamu ehitamine võib olla väga äge ja rahuldust pakkuv ettevõtmine. Võimalus omandada uusi teadmisi ja oskusi ning oma kätega midagi ägedat valmis teha motiveerib paljuid tööd ette võtma.

Autoelamu ehitamisel tuleb teha aga sadu suuremaid või väiksemaid otsuseid millest igaühega kaasnevad omad plussid ja miinused. Paljud neist võivad olla ka sellised millele alguses isegi mõelda ei osanud.

Teadmised erinevatest võimalustest ja tehnikatest teevad kogu planeerimise protsessi lihtsamaks. Põhjalikud eelteadmised garanteerivad ka, et saad just endale parima lahenduse ning väldid kulukaid vigasid. 

Asju millele mõelda on palju seega oleme pannud kokku väikse nimekirja suurematest asjadest mida kaaluda ja arvestada, enne kui hakkad autoelamu ehitusega peale.  

Eelarve

Kahjuks kord juba elus nii on, et väga palju asju paneb paika eelarve. Täpselt nii on ka autoelamu ehituse puhul. Alates auto valimisest, sissepandavast tehnikast ja lõpetades kapiukse lukustitega, iga otsuse sõltub suuremal või vähemal määral rahakoti suurusest.  

Autoelamu ehitusel on aga õnneks suhteliselt vabad käed, kui palju keegi raha investeerida soovib. Auto olemasolul on võimalik midagi valmis teha juba paarisaja euro, suure tahtmise ja loomingulise mõtlemisega. Samamoodi on võimalik osta ka tutikas auto, panna sisse parim ja kvaliteetseim tehnika ning kulutada oma uuele autoelamule paarsada tuhat eurot.

Andmaks aga veidi põhjalikuma ülevaate, siis meie kogemuse põhjal võiks minimaalselt arvestada ümberehitusel materjalidele umbes 3 000€’ga. Selle eest saab juba teha kõik vajaliku alustades soojustust ning viisakatest seintest ning lõpetades algelise veesüsteemi (pumbaga kanistrid kraanikausi all) ja algelise elektrisüsteemiga (sõidu aeg laetav lisaaku, laevalgustid ning lahja inverter süleravuti laadimiseks). Sellise eelarvega on tehtud näiteks meie esimene autoelamu (Peugeot Boxer).

Peugeot Boxer

Matkaautoks ehitatud Peugeot Boxer

Järgmistel tasemetel tõuseb peamiselt tehnikale kuluv summa. Kuigi paremad materjalid maksavad veidi rohkem siis suurem hinnavahe tuleb peamiselt tehnikast. Keskpärased lahendused jäävad materjali/tehnika kulult umbes 10 000-20 000€ kanti. Selle summa eest on võimalik juba sisse ehitada ka WC/dušširuum, paigaldada boiler, võimsam elektrisüsteem (mitu AGM akut, küljepistikuga laadimine, võimas inverter, päikesepaneelid), paigaldada suuremad veepaagid ning üleüldse kasutada veidi kvaliteetsemat tehnikat ja materjale. 

Tippklassi lahendused eeldavad veelgi suuremat eelarvet. Arvestama peaks alates 20 000€’ga. See võimaldab juba paigaldada ka katuseraami, markiisi, veelgi võimsama elektrisüsteemi (sh liitiumakud), kasutada kõikjal tuntud brändide tehnikat (boiler, soojapuhur, külmkapp, jne.) ning kasutada veelgi kvaliteetsemaid ja vastupidavamaid materjale. Muidugi ülemist piiri ees ei ole ja investeerida on võimalik täpselt nii palju kui hing ihkab.

Need hinnaklassid aga eeldavad, et kõik tööd tuleb ära teha ise ning ei ole ka arvestatud tööriistadele/garaažile kuluvat raha. Kui on soov osta autoelamu ehitus osaliselt või täies mahus teenusena sisse siis tuleb arvestada märksa suuremate summadega. Sellest aga lähemalt juba järgmises peatükis. 

Enda aeg ja panus



Autoelamu ehitamine on meeletult äge, arendav ning väljakutset pakkuv ettevõtmine. Küll aga tuleb endale ka mõista anda, et tegu pole üldse nii lihtsa ja kiire ettevõtmisega kui algul võib tunduda. Ehitamine on pikk ja ajakulukas protsess. Minimaalselt tuleks arvestada ehitusel vähemalt 500 töötunniga. Realistlikum on aga pigem ligikaudu 1 000 töötundi. Nädalavahetustel üksi 12 tunniseid tööpäevi tehes teeb see ehituse kogupikkuseks 10 kuud. Sellel lisandub veel aeg, mis kulub lugemisele, õppimisele, sobiva tehnika otsimisele, poes käimisele jne. 

Kui endal puudub aeg või soov ise ehitada siis alati on võimalik ka autoelamu ehitus teenusena sisse osta. Seda võib teha nii osaliselt kui ka täies mahus. Kuna ümberehitamise protsess on pikk ja ajamahukas töö siis ka hinnad on vastavalt sellele.  Lihtsamad ehitused jäävad tööraha poolest tihtipeale 10 000-20 000€ juurde. Keskmised ehitused aga pigem 30 000 – 40 000€ ning tippklass alates 50 000€. Huvi korral vaata ka ümberehituse lehekülge, kus räägime lähemalt kuidas meie juures tellimise protsess välja näeb.

Kui aga endal tõesti kindel soov ja võimalus väljakutse vastu võtta siis lisaks autole ja materjalidele ei tasu ka unustada ära tööriistu mida ehitusel tarvis läheb ning kohta kus tööd teostada. Ruumiga on sisuliselt kaks varianti, kas teostada tööd õues (kevadel ja suvel täitsa tehtav) või leida endale garaaž tööde tegemiseks. Vajalike tööriistade nimekiri sõltub veidi materjalidest ja töövõtetest. Toome välja aga meie arust kõige olulisemad ja esmatähtsamad tööriistad. Nimekiri ei ole kindlasti lõplik kuid enamuse (kui mitte kõik) töödest peaks nende asjadega tehtud saama.

Soovituslik tööriistade nimekiri

Esmatähtsad töövahendid:

  • Mõõdulint
  • Nurgik
  • Akutrell (sh otsikud ja puurid)
  • Toosifreesid
  • Tikksaag
  • Lihvmasin
  • Ketassaag
  • Pitskruvid
  • Silikoonipüstol
  • Kingapress
  • Prillid/tolmumask/kindad

Head lisad:

  • Frees
  • Lauasaag
  • Nurgasaag
  • Nurklihvija (“Rellakas”)
  • “Pocket Screw” rakis
  • Multimeeter
  • Juhtmepuhastaja
  • Erinevad näpitsad/lõiketangid 
  • Kruvikeerajad

Pilt meie garaazi seinast, kus osa meie poolt kasutatavaid tööriistu

Matkaauto ehituseks vajalikud tööriistad

Sinu reisiplaanid

Lisaks eelarvele paneb päris palju asju paika ka mis plaanid sul autoga on. Kas tegu on lihtsalt autoga millega korra kaks kuus üksi metsas puhkamas käia? On soov kogu perega nädalavahetustel ja koolivaheaegadel Eestit avastada või hoopis aastateks minna Euroopat avastama?

Auto kasutusviis paneb väga hästi paika millist paigutust, tehnikat ning ka autot sul vaja läheb. Minnes pikaks ajaks Euroopasse ja tehes autost kodukontorit on vaja näiteks olulist rõhku panna mugavale töölauale ja vastupidavale elektrisüsteemile. Nädalavahetuse reisidel saab hakkama aga palju lihtsamate lahendustega. Seega mõtle hoolega läbi kas ja mida sul tegelikult vaja läheb. 

Meie endine rendiauto: 2015a Citroen Jumper 

Matkaautoks ehitatud Citroen Jumper

Auto valimine

Autosid mida põhjaks valida on igas võimalikus mõõdus ja suuruses ning igaühel oma plussid ja miinused. Väikesed autod võimaldavad mugavalt liigelda kitsastel teedel ja jääda märkamatuks ka linnades. Suurte kaubikutega on küll veidi ebamugavam liigelda ja manööverdada kuid igapäevane elu on mugavam , võimalik on kaasa võtta rohkem asju ning ka võimalus autos sees püsti seista on meeletu pluss. 

Erilist tähelepanu tasub pöörata ka auto sisemõõtmetele. Esmapilgul võivad tunduda kõik kaubikud väga sarnased ning justkui pole vahet millist valida. Küll aga võrreldes näiteks Citroen Jumperi ja Mercedes-Benz Sprinteri kaubaruumi laiust näeme, et esimese laius on 187cm ja teisel 178 cm. Vahe on küll kõigest 9cm kuid sellest võib sõltuda kas saad ehitada voodi autoga risti või mitte (muudab väga palju kogu ülejäänud paigutust).

Lisaks suurusele on väga oluline ka auto üleüldine seisukord. Vanus, läbisõit, tehniline korrasolek, rooste…. kõik on detailid millele tuleks tähelepanu pöörata. Ehitusele investeeritav aeg ja raha on suhteliselt suured seega  võiks kindel olla, et auto ka ise vastu peab. Vältimaks töö ja raha raisku minekut kui auto ükskõik mis põhjusel ära lagunema peaks.

Paigutus

Ilmselt üks huvitavamaid osasid kogu planeerimise juures on üldise paigutuse (“layout”) paika panemine. Esimese sammuna selles protsessis soovitame vaadata hulgaliselt teiste poolt ehitatud autoelamuid, et saada veidi inspiratsiooni kuidas ja mida tehakse. Autoelamu ehitajaid on üle maailma palju ning inspiratsiooni tasub võtte nii professionaalsete ehitajate kodulehtedelt (näiteks meie tehtud tööd), sisuloojatelt (youtube, erinevad blogid) kui ka erinevatest foorumitest/Facebooki gruppidest.

Lisaks teiste tehtud masinatega tutvumise soovitame ka päriselt rentida mõnda autoelamut ning seda võimalusel pikemaks ajaks kui üheks nädalavahetuseks. Vahet pole kas tegu on traditsiooniline tehasetoote või iseehitatud “campervan”’iga. Ise autos sees elades mõistad kõige paremini, mis asjad on sulle tähtsad ning mille võib oma ehituse puhul ära jätta.

Kirjutame põhjalikumalt erinevate detailide kohta järgmistes lõikudes, kuid kui on endale juba selgeks tehtud mis ja kus olema peaks siis soovitame ka ka plaani välja joonistada. Selleks võib kasutada mõnda 3D programmi kuid ka mõõtkavas paberile asjade joonistamine annab juba hea aimduse kätte ning anna mõista kas ja kuidas asjad tegelikult ära mahuvad. Hea variant on ka näiteks kodus (kui kaubik juba olemas siis kindlasti teha ka seda seal) teibiga maha tõmmata erinevad detailid, et aru saada kuidas asjad päriselus tunduvad.

3D programmid mida meie kasutanud oleme:

  • Vanspace3D – tasuline spetsiaalselt kaubikute paigutuse planeerimiseks mõeldud programm. Suhteliselt algeline kuid hea ja lihtne kasutada. 
  • Sketchup – tasuta programm kus on võimalik kõik detailid eraldi välja joonestada. Natuke keerulisem kasutada kuid võimaldab minna rohkem detailidesse. Olemas on ka 3D mudelite “raamatukogu” kust on võimalik alla laadida teiste kasutajate poolt tehtud põhjalikke mudeleid. Näiteks “Mercedes Benz Campervan”

Vanspace3D

Vanspace3D programm Matkaauto ehituse planeerimiseks

Sketchup

Sketchup programm Matkaauto ehituse planeerimiseks

Isetehtud algne paigutuse eskiis

Matkaauto joonis

Risti voodi

Voodi matkaautoks ehitatud kaubikus

Piki voodi

Voodi matkaautoks ehitatud kaubikus

Diivan/Voodi

Kokkukäiv voodi matkaautosse

Voodi

Esimene asi mille ilmselt tasub paika panna on voodi asukoht. Kuna tegu on mõõtudelt kõige suurema asjaga siis selle asukoht paneb tihtipeale paika ka paljud järgnevad detailid. Voodi asukoha/paigutuse puhul on kõigepealt kaks suurt küsimust:

  • Kas sa oled piisavalt lühike, et magada autoga risti?
“Double” voodi on mõõtudega 135x190cm, ehk potentsiaalselt võidab voodi autoga risti ehitamisel elamisruumi 55cm jagu. Meil pole küll õnnestunud päris 190 pikka voodit risti autoga teha kuid Boxer/Jumper/Ducato kere puhul on umbes 185cm igati tehtav. Muidugi ei ole autoga piki lahenduse puhul kogu see ruum raisatud, kuid mõjutab siiski oluliselt kogu ülejäänud paigutust. 

  • Kas sa tahad, et voodi oleks fikseeritud või kokkuklapitav?

Fikseeritud voodi suurim eelis on, et ei pea iga hommik/päev voodit kohe ära tegema. Lisaks jääb üldjuhul voodi alla väga palju ruumi, kuhu on võimalik lihtsalt paigutada ära kõik elektri/veesüsteemid ning ülejäänud ruumi kasutada lihtsalt asjade hoiustamiseks.
Kokkuklapitavad voodid on aga head ning tihtipeale ka vajalikud, kui autos on vähem ruumi.  Kokkuklapitav voodi suurendab auto elamuosa ning võib lisaks olla ka mõnusaks diivaniks/istekohaks päevasel ajal. 

 

 

Köök

Köögi puhul on peamiseks otsuseks, et kuhu paigutada kraan, pliit, külmkapp. Tähtis on, et neid kõiki saaks samal ajal kasutada ning nende vahel peab olema mugav liikuda. Kindlasti tuleb jätta ka ruumi lihtsalt tööpinnale, kus peal on mõnus  ettevalmistusi teha. Tasub kaaluda ka klapitava lisatasapinna loomist.

WC/Dušširuum

Eraldi WC/dušširuumi on üks detailidest mille vajadust tasub eriti põhjalikult kaaluda. Eraldi ruum võtab ära märgatava osa vabast ruumist, mille saaks muidu jätta kas liikumiseks või muudetele detailidele. Kuigi esmapilgul arvatakse, et dušširuum on hädavajalik siis tihtipeale avastatakse ringi reisimise käigus, et seda tegelikult üldse ei kasutata.  

Muidugi on dušširuumil ka omad suured plussid, võimalus kasutada WC’d privaatselt, pesemisvõimalus ka külmaga ning avalikes kohtades (kus välidušši kasutada ei saa).

Väike köök, piki voodi ning WC/dušširuum

Köök voodi ja duss matkaautos

Muud detailid

Mõningad asjad millele veel tasuks tähelepanu pöörata:

  • Panipaigad

Üheski autos pole kundagi liiga palju ruumi ning panipaiku, eriti oluline on see kui plaanite minna pikemaks ajaks reisile. Asju mida kaasa võtta on palju ning igaüks vajab neist oma kohta. Seega leidke kasutusviis igale võimalikule vabale kohale. 

  • Soojustus ning mürasummutus

Planeerimise käigus tasub kindlasti läbi mõelda ka matkaauto soojustus ning mürasummutus. Soojustusse investeerimine või mitte investeerimine võib oluliselt mõjutada tulevikus matkamise kogemust. Sama lugu on mürasummutusega. Kuna mõlemad on üldiselt matkaautos siiski seinte taga, siis hiljem neid muuta võib osutada üsnagi keerukaks.

  • Istumisala (sh laud)

Istekohtadena võib suurepäraselt kasutada olemasolevaid autoistmeid, lisades neile pöördalused. Selliselt muutub ka auto salong “eluruumi” osaks. Alati pole see aga võimalik või on lihtsalt soov veel mõni istekoht luua. Selle jaoks sobib hästi näiteks voodiks lahtikäiv diivan või tumbad mille all on suured panipaigad. Peame siinkohal silmas just tavalisi istekohti. Inimeste transportimiseks on vaja siiski paigaldada selleks ette nähtud sertifikaatidega istmed. 

Kindlasti ei tasu ära unustada ka lauda, laud võib olla nii fikseeritud kui kokku klapitav, kuid kõige olulisem on, et seda oleks mugav kasutada. Piisavalt suur ja õigel kõrgusel, et selle peal mugavalt süüa/või sööki valmistada, kodukontorit teha või kasvõi lauamänge mängida. Lisaks võiks laud olla ka piisavalt suur, et selle taha mahuks soovi korral mitu inimest istuma.

  • Ruum süsteemidele (elekter/vesi/gaas)

Tihtipeale kipub ruumi kasutust planeerides ununema erinevate süsteemide paigutamine. Olenevalt lahendusest võivad need võtta vägagi palju ruumi seega ette planeerimine on igati oluline. Kõige populaarsem lahendus on kõik süsteemid peita voodi alla, kuid näiteks kokkuklapitava voodi puhul ei pruugi sellest ruumist piisata seega tasub ka läbi mõelda kas ja kuhu veel asju paigutada oleks võimalik. 

  • Aknad/katuseluugid

Kui plaan pole just “stealth campima” minna siis soovitame ka põhjalikult kaaluda ka akende ja katuseluukide asukohti. Ilma akendeta kaubikus olemine võib muutuda väga klaustrofoobiliseks. Aknad seevastu aga toovad sisse palju valgust, teevad kogu ruumi suuremaks ning võimaldavad ka nautida suurepäraseid vaateid mida tihipeale matkal olles just jahtima minnaksegi.  

  • Õues viibimine

Keskendume peamiselt kaubiku sisemusele, kuid veidi võiks mõelda ka mis toimub õues. Kas on soov  tekitada õue kokkuklapitav laud? Võibolla teha kuhugi ruumi kokkuklapitavatele välitoolidele? Kas paigaldada terassiga katuseraam? Võibolla õue hoopis markiis ja välivalgustid? Variante on palju ning kindlasti tasuks ka veidi neid kaaluda. 

Tehnika

Sobiva tehnika valimine on planeerimise osa juures ilmselt üks kui mitte kõige keerulisem protsess. Erinevaid tooteid, võimalusi ja tootjaid on meeletult ning kuna tehnika kipub ka kallis olema, siis valed valikud võivad ka rahakotile korralikult liiga teha. Kuna kõik teemad on omaette postitust väärt siis kirjutame neist veidi põhjalikumalt tulevikus. Lisame ka siia kindlasti märke kui seda teinud oleme. Senikaua aga mõned märksõnad millele mõelda.

Elektrisüsteem

Elektrisüsteemi kokkupanemise puhul on kõige olulisem leida vastus kahele keerulisele küsimusele:

  • Kui suur on keskmiselt igapäevane elektritarbimine?

Sellele küsimusele vastuse leidmiseks tuleb kirja panna kõik võimalikud tarbijad (valgustus, külmkapp, ventilaator, telefonid/läpakad) mis vajavad toimimiseks voolu. Kui nimekiri koos siis on vaja ka selgeks teha kui palju nad voolu võtavad (mitu amprit – “A”) ning mitu tundi nad päevas töötavad.  Juhul kui tarbijal on kirjas voolutarbimine vattides “W”, siis need saab muuta ampriteks jagades vatid pingega “V”. Näiteks kui sul on 12V valgusti, mis võtab 3W voolu, siis selle voolutarbimine on 3W/12V = 0.25A. Korrutades amprid tundidega leiadki palju antud seade päevas voolu võtab. Liites tarbijate voolutarbimise kokku saadki teada kui suur on sinu päevane voolutarbimine. Räägime akude peatükis veidi lähemalt mida selle numbriga edasi teha. 

  • Kui pikalt soovite reisil olla?

Sellest infost lähtuvalt on võimalik juba teha otsused järgmiste punktide osas. Näiteks lühikeste reiside ja väikese tarbimise puhul piisab võibolla ainult akust mida laed enne ja peale reisi kodus laadijaga. Pikemal reisil olles on aga vaja ka olla võimelised laadima akusid reisil olles. 

Näidis tabelist tarbimise arvutamiseks

Matkaauto voolutarbimise arvutamine

Akud

Akude valimise puhul ongi kõige lihtsa lähtuda arvutatud päevasest voolutarbimisest. Korruta saadud number arvuga, mitu päeva soovid hakkama saada ilma igasuguse laadimisvajaduseta. Näiteks kui leiad, et sinu päevane voolutarbimine on 50ah ja soovid olla 4 päeva vooluta siis vajad akupanka mille kasutatav maht on 200ah. 

NB! Palun loe edasi. Kaks erinevat 200ah akut ei pruugi olla võrdse mahutavusega.

Akusid on erinevaid tüüpe ning kõik on oma olemuselt veidi erinevad. Peamised erinevused akude vahel on eluiga, hooldamise vajadus, kasutatav maht, laadimise/tühjenemise kiirus, efektiivsus, kaal. Mõningad akud on leitavad ka meie epoest.

Näiteks mõned erinevused kahe akutüübi vahel:

AGM (100ah)

  • Kasutatav maht: 50ah
  • Oodatav eluiga: 4-7 aastat
  • Maksimaalne laadimisvool: 22A Max
  • Kaal: 27kg
  • Hind: 299€

Liitiumaku (100ah)

  • Kasutatav maht: 90ah
  • Oodatav eluiga: 7-21 aastat
  • Maksimaalne laadimisvool: 200A Max – 50A Soovitatav
  • Kaal: 15kg
  • Hind: 1400€

Akude laadimine

Vahet ei ole kui väike on sinu päevane tarbimine ja kui suur on akupank. Pikemal reisil on varem või hiljem vaja akusid siiski laadida. Kolm enimkasutatud varianti selleks on:

  • Sõidu aeg laadimine

Autoelamus on kõige lihtsam akude laadimiseks ära kasutada auto enda generaatorit. Sõidu aeg toodab auto generaator süsteemide toimimiseks voolu. Seda sama generaatorit on aga võimalik kasutada ka teiste akude laadimiseks. See on igal juhul parim lahendus kui liigute autoga iga päev ringi. Akude laadimiseks on vaja paigaldada sõltuvalt autost kas relee või alalisvoolu laadija. Selle lahenduse puhul on peamiseks miinuseks, et kui on soov pikemaks ajaks paikseks jääda siis peab laskma mõne aja tagant autol kohapeal tunde käia, et akudel oleks võimalik end laadida.

  • Päikesepaneelid (loe põhjalikumat blogipostitust SIIT)

Täpselt nii nagu nimi ütleb siis päikesepaneelid toodavad voolu päikesevalgusest. Päikesepaneelide võlu tuleb eriti hästi välja siis kui autoga igapäev ringi ei sõida ja on soov olla paar päeva paikselt. Aku laadimine toimub koguaeg kui päikesevalgust on.  Põhiliseks miinuseks aga päevad kus ilm pole kõige ilusam ning paneelide tootlus väike. Paigalduseks on lisaks päikesepaneelidele vaja ka sobivat kontrollerit.

  • Akulaadijaga laadimine (välisvoolu olemasolul)
Kolmas variant on laadida akusid akulaadijaga, saades selleks voolu väljastpoolt (näiteks karavaniparklas pistikust). Laadija võib olla nii eraldiseisev kui näiteks ka kokku ehitatud inverteriga.
 

Meie arust on kõige parem, panna kokku kooslus kõigist kolmest variandist. See tagab, et igas olukorras on vool olemas ning ühe meetodi plussid saavad kompenseerida teiste miinuseid. 

Inverter

Inverter on seade mis muudab alalisvoolu vahelduvvoolust. Lihtsamalt öeldes võimaldab inverter kasutada sul autoelamus akude (üldjuhul 12V/24V) pealt ka tavalisi kodus kasutatavaid tehnikaseadmeid (230V). Näiteks kui soovid oma autoelamus kasutada ka tavalist  veekeedukannu, kohvimasinat, fööni või kasvõi sülearvutit laadida siis vajad sa inverterit. 

Meie müüme oma poes nii tavalisi invertereid kui ka inverter/laadijaid (toimivad lisaks ka akulaadijana).

Inverteri valimise puhul on olulised kaks asja:

  • Inverteri võimsus

Vajaliku inverteri võimsuse jaoks pane kirja milliseid kodukasutuses olevaid seadmeid soovid korraga kasutada ja vaata kui võimsad nad on (mitu vatti “W”) ja liida leitud numbrid kokku. Näiteks võiks korraga käia veekeedukann (umbes 2000W) ja saada laadida sülearvutit (umbes 50W) ning jäta ka veidi varu. Antud näite korral võiks inverteri võimsus olla vähemalt 2500W. 

 
  • Puhas siinus või modifitseeritud siinus

Modifitseeritud siinusega inverterid on üldjuhul odavamad, kuid nad ei sobi kokku kõigi tavaliste seadmetega. Lisaks kaasneb oht oma tarvikutele viga teha. 

Puhta siinuse inverter on kallim ja kvaliteetsem ning selle pealt töötavad kõik tavalised kodukasutus seadmed (eeldusel et võimsust on piisavalt).

Küte/Jahutus

Sõltuvalt matkamise aastaajast võib väga oluliseks autoelamus pidada ka kütet. Kaks kõige populaarsemat lahendust siinkohal on kas diiselpuhur (erinevad tootjad nt: Truma, Eberspächer, nimetud Hiina versioonid) või gaasi pealt (üks populaarsemaid boileriga kaks ühes Truma Combi). 

Variant on ka elektriga kütta aga see on mõistlik vaid juhul kui välisvool on käepärast. 

Diisli eeliseks on hea kättesaadavus. Diisel koguaeg paagis olemas ja ei pea eraldi muretsema balloonide vahetamise pärast.
Gaasi põhiliseks eeliseks aga madalam müratase (teatud karavaniparkides näiteks diiselpuhuriga kütmine keelatud).

Jahutamiseks on autoelamus sisuliselt ainuke variant konditsioneer. See toimib kenasti kui on olemas välisvool või toimub sõidu aeg laadimine. Paikselt “off-grid” olles on aga konditsioneeri voolutarbimine üldjuhul liiga suur. Näiteks võib konditsioneer tarbida tunnis 40ah. Ehk 200ah mahutavusega akupank on tühi juba 5 tunniga (eeldusel et ühtegi teist tarbijat taga ei ole). Seepärast piirdutakse üldjuhul autoelamudes lihtsalt hea ventilatsiooniga. Avatavad aknad ning ventilaatoriga katuseluuk tagab hea õhuringluse mis teeb  kuumal päeval olemise märgatavalt mõnusamaks.

 

Soe vesi

Soe vesi on asi milleta saab küll kindlasti autoelamus hakkama kuid siiski on mugav kui see on olemas. Eriti kui autosse on sisse ehitatud ka dušš. Sooja vee saamiseks on samuti mitu erinevat varianti:

  • Gaasiboiler

See on kindlasti kõige populaarsem variant. Saadaval on nii “koheseid” vee soojandajaid (instant water heater) kui ka klassikalisi boileri lahendusi

  • Diisliga boiler

Iseenesest hea lahendus, kuid selliseid tooteid on turul vähe ning pigem võrdlemisi kallid. Küll aga taaskord ei pea muretsema gaasiballoonide tühjaks saamise pärast. 

  • Kalorifeer
Kalorifeer on sisuliselt soojusvaheti. Vee soojaks kütmine toimub sõitmise ajal auto jahutusvedeliku abil. Tihtipeale on kalorifeeridele sisse ehitatud ka elektriline küttekeha mis aitab peale sõitmist vett soojana hoida.

 

Aitäh lugemast!

Loodetavasti on olnud postitusest natukenegi kasu. Kui tekib küsimusi/mõtteid/muresid siis andke julgelt märku kas kommentaariumis või võttes meiega otse ühendust telefoni/kirja teel. Aitame meeleldi nii nõu kui jõuga!

Vaata veel

Kuidas näeb meie juures ümberehitamise protsess välja?

Vaata meie juures valminud matkaautosid ning teisi väiksemaid projekte

Veidike lisalugemist matkaautode ehituse teemal leiad meie blogipostitustest

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

13 − five =