Matkaauto soojustus - mida kasutada ja mida peaks teadma?

Sissejuhatus

Matkaauto soojustus on kindlasti teema, millel on väga palju erinevaid arvamusi ning ühtset ja õiget vastust pole veel leitud. Igal lahendusel on omad plussid ja miinused, seega on palju ruumi oma mõtete ja loogikate kasutamiseks. Küll aga eksisteerivad mingid põhitõed, millega saab ning võiks arvestada. Siin positituses katame need põhitõed. Samuti näitame, mis materjale võiks kasutada ning jagame oma kogemusi ja mõtteviisi.

Miks üldse soojustada? Matkaauto soojustus on kaubiku sisemise temperatuuri reguleerimiseks väga oluline. Tüüpiliste matkaautode/campervan’ide ümberehituste puhul kasutatakse tavalisi kaubikuid, kuid nende seinad on üpris õhukesed. Kuumas või külmas kliimas võib soojustuse puudumine põhjustada palju ebamugavust. Kaubiku soojustus tagab, et soe “püsib” külma ilmaga autos sees ning palava ilmaga õues.

Matkabussi soojustus
Matkabussi soojustus

Matkaauto soojustuse põhitõed

Soojusülekanne

Kogu soojustuse eesmärk on vähendada soojusülekannet. Soojusülekanne on soojuse levimine kõrgema temperatuuriga kehalt madalama temperatuuriga kehale. Ehk siis, kui õues on külm ja kaubikus soe, tahab soe õue liikuda. Ning sama asi toimub vastupidiselt, kui õues on palav ning kaubikus jahe, tahab soe kaubikusse liikuda. Soojusülekanne võib toimuda kolmel viisil: soojuskiirgus, soojusjuhtivus ja konvektsioon.

  • Soojuskiirgus on soojusülekanne läbi elektromagnetlainete. Lihtsustatult – iga soe keha/objekt kiirgab soojust ning suudab läheduses olevaid objektide temperatuuri tõsta. Näiteks – Kaubiku armatuur läheb tuliseks kui see on päikse käes.
  • Soojusjuhtivus on soojusülekanne läbi materjali. See juhtub tavaliselt kui objektid on üksteisega vahetus kontaktis. Mida tihkem on materjal, seda kiiremini soojusülekanne toimub. Metall ja klaas on tihked materjalid, seega juhivad nad kahjuks väga hästi soojust. Selle tagajärel jahtub kaubik kiiremini.
    Näiteks – Poti käepide läheb soojaks, kui pott ise on kuum. Või siis kaubiku sisemised seinad lähevad soojaks kui väljas on päikseline päev ning kaubiku metall on soe.
  • Konvektsioon on soojusülekanne läbi vedeliku või gaasi liikumise, harilikult õhu liikumise.
    Näiteks – Soe õhk liigub ülesse, külm õhk liigub alla. 

Kuigi need on erinevad tegurid, siis soojusülekanne/ -kadu toimub üldjuhul kõigi kolme kombinatsioonil.

Näiteks: Kaubikus soojusülekanne

  • Konvektsiooni mõjul liigub soe õhk kaubikus ülesse, külm õhk alla.
  • Soojusjuhtivuse toel kaubikus sees olev soe õhk soojendab üles kaubiku seinad ja aknad.
  • Soojuskiirguse toel “soojendavad” kaubiku seinad ja aknad masinat ümbritsevat õhku. Tänu sellele lahkele soojendamisele jahtub kaubik maha.
Soojuskiirgus, soojusjuhtivus, konvektsioon.
Soojuskiirgus, soojusjuhtivus, konvektsioon.
Külmasilla ennetamine
Külmasilla ennetamine

Külmasillad

Külmasillaks kutsutakse kõrge soojuskaoga piirkondi või kohti matkabussi seintes, laes jms. Sisuliselt leiab soojus kõige kiirema tee ning “petab” soojustust. Tavaliselt matkabussides juhtub seda kõige tihedamini läbi katmata metalli ning akende. Kuna tegemist on siiski kaubikuga, siis 100% külmasildade eemaldamine on keeruline töö. Seega peab vähemalt proovima, et võimalikult palju metalli saaks kaetud mingisuguse soojust kehvasti juhtiva materjaliga. Samuti on soovituslik kasutada ka aknakatteid.  

Niiskus ja aurutõke

Niiskus

Paraku on kaubikus niiskuse tekkimine paratamatu nähtus. Üks inimene toodab iga päev keskmiselt 2.5KG veeauru hingamise ja tavapäraste igapäevaste toimingute, näiteks toiduvalmistamise kaudu. Kaubiku sise- ja välispinna vahel on temperatuuride erinevus ning soe ja niiske õhk kondenseerub kaubiku seintele. On oluline, et veel oleks võimalus “pääseda” seinte tagant välja, peamiselt siis läbi aurustumise. Muidu võib see aja jooksul koguneda ja põhjustada igasuguseid probleeme – mädanev puit, hallitus, kaubiku roostetamine jpm.

Samuti on kindlasti väga oluline, et igasugused isolatsioonimaterjalid oleksid niiskust/vett hülgavad. Vastasel juhul need imavad ajapikku kogu kogunenud niiskuse endasse ning hakkavad kaubiku konstruktsioone hävitama. Samuti on oht inimtervisele läbi hallituse tekke.

Aurutõke

Aurutõke on teoreetiliselt viis, kuidas niiskuse kogunemine seinte taha välistada. Siinkohal lähevad arvamused sisuliselt kaheks:

  • Aurutõkke poolt on argument – niiskusel ja veeaurul on raskem/võimatu seinte taha pääseda. See on muidugi eeldusel, et on saavutatud väga hea aurutõkke paigaldis.
  • Aurutõkke vastu on peamiselt üks argument – kaubikusse on perfektset aurutõket väga keeruline teha. Seega on oht, et niiskus siiski satub seinte taha ja tänu paigaldatud aurutõkkele puudub “hingamine”. Ehk siis, veeaur ei pääse enam välja.
 

Meie oleme võtnud hoiaku, et aurutõkke perfektne paigaldamine on väga keeruline ning sellega seonduv risk ei tasu ennast ära. Seega kasutame peamiselt häid niiskust hülgavaid soojustusmaterjale ning panustame sellele, et kui niiskus ka satub seinte taha, on sellel võimalik “hingata” ning ära aurustada.

Kondensatsioon
Aurutõke
Aurutõke

R-Väärtus / R-Value

Igal soojustusmaterjalil peaks olema saadaval selline parameeter nagu R-Väärtus. Sisuliselt see näitab kui “hea soojustaja” üks või teine materjal on. Samuti võimaldab see erinevaid materjale lihtsasti võrrelda. Paraku ei saa soojustuse valikut otsustada vaid R-Väärtuse pealt, vaid peab arvesse võtma ka teisi matkabussidesse paigaldamise aspekte. Näiteks suletud pooriga PUR-vaht on R-väärtuse poolest kõige parem soojustus. Paraku on PUR-vahu matkabussi paigaldamisel omad miinused.

Soojustuse paksus ja strateegiline paigutamine

Soojustuse paksuse valimine on samuti selline teema, kus võimalusi ja arvamusi on palju. Kas pressida võimalikult palju soojustust seinte taha või hoida raha kokku ja panna minimaalselt(tuginedes siis peamiselt soojapuhurile)? Üldjuhul soovitatakse panna nii palju soojustust kui võimalik, aga nii, et matkabussi eluruumi suurus väheneks minimaalselt. Samuti peab arvesse võtma rahalist eelarvet ning ka eesmärke(reisimine nii külmades/soojades piirkondades või ainult soojades?).

Meie arvamus on, et soojustus on koht, kust saab pisut raha kokku hoida. Lähtume tavaliselt kliendi eesmärkidest ning eelarvest, mitte tingimata võimalikult palju materjali lisamisest. Kaks põhimõtet, mida kasutame:

  • Igale poole peab saama mingisugune soojustus/kate, kasvõi minimaalselt 9mm paksune(Et minimeerida külmasildu)
  • Lakke proovime eelistatult võimalikult paksu soojustuse teha, teisel kohal on seinad ning viimane prioriteet on põrand. Kuna soojus liigub ülesse, siis lagi on just kõige suurem koht, kust soojusülekanne toimub.

Soojustusmaterjalid

Armaflex XG/X-TREM matt

Armaflex XG matt
X-TREM isolaator
X-TREM isolaator

Armaflex XG/ X-Trem materjal sobib hästi matkabussi soojustuse tegemiseks. Neid on lihtne paigadada ning on aksepteeritava R-Väärtusega. Mõlemad on analoogsed materjalid, sõltuvalt hinnast kasutame peamiselt oma ehitustes Armaflex materjali.

R-Väärtus = 4

Plussid:

  • Väga lihtne paigaldada, spreiliimiga liimitakse seinte külge
  • Saadaval ka iseliimuvad variandid
  • Suletud pooriga materjal
  • Niiskust/vett hülgav
  • Madalate soojustjuhtivate omadustega
  • Painduv, saab paigaldada vahetult metallile
  • Saadaval erinevad paksused vastavalt vajadusele

Miinused:

  • Kulukam m2 hind

PEPI REFLEKT isolatsioonimatt

Pepi Reflekt Pluss
Pepi Reflekt Pluss

Pepi Reflekt on ühelt või kahelt poolt kaetud spetsiaalsest alumiiniumfoolium materjalist peegeldav materjal. 
R-Väärtus = 1

Plussid:

  • Kinnine polüetüleenpoorvaht
  • Õhuke ja kerge.
  • Head soojust peegeldavad(kuni 97%) omadused
  • Niiskust pelgavad omadused.
  • Soodne m2 hind
  • Sobib ka aurutõkke tegemiseks

Miinused:

  • Pole “päris” soojustus, on vaid peegeldav materjal
  • Toimimiseks vajab õhuvahet

PUR-vaht

PUR-Vaht
PUR-Vaht

Polüuretaanvaht ehk PUR vaht on väga tõhus ja püsiv soojustusvaht. See soojustusvaht segatakse spetsiaalse masina abil kahest komponendist kokku ning pihustatakse seejärel soojustatavale pinnale. On olemas nii suletud pooriga kui ka avatud pooriga vahtu. Üldiselt arvatakse, et suletud pooriga vaht sobib matkabussidesse paremini.

Suletud pooriga PUR R-Väärtus = 7

Avatud pooriga PUR R-Väärtus = 3.8

Suletud PUR-vahu plussid:

  • Spreides “jõuab vaht igale poole”
  • Vetthülgav
  • Helipeegeldav
  • Vahutamise töö on kiire(üldjuhul läheb spreimisele mõni tund ning freesimisele samuti mõni tund)

Miinused:

  • On risk, et (valesti paigaldamisel) vaht moonutab kaubiku välisseinu
  • Kuigi vahutamine ise on kiire, siis eeltöö on pikk
  • Sellega on raske pärast paigaldust töötada
  • Blokeerib mehhanisimid, kui neid ei kaitsta(nt uksed)

Lambavill

Lambavill

Vaieldamatult kõige loodussõbralikum variant matkabussi soojustamiseks. Tegemist on üpris populaarseks saanud uudse lahendusega. Paraku puuduvad pikaajalised testid ning seda on keerukam paigaldada, kui näiteks Armaflexi liimida.
R-Väärtus = 3.5

Plussid:

  • Niiskust/vett hülgav
  • Looduslik
  • Õhku puhastavad omadused
  • Mürasummutavad omadused
  • Uudne lahendus

Miinused:

  • Kulukam m2 hind
  • Keerukam paigaldada
  • Puudub pikemaajaline testimine

PIR-plaat

PIR-plaat

PIR plaatidel on jäigast polüisotsüanuraatvahust (PIR) südamik, mille mõlemad pooled on kaetud mitmekihilise alumiiniumfooliumiga. Samuti on PIR-plaadi näol tegemist odavama m2 hinnaga lahendusega.
R-Väärtus = 4.5

Plussid:

  • Soodne
  • Niiskust/vett hülgav
  • Alumiiniumfoolium aitab soojust/veeauru peegeldada
  • Sobib nt põranda soojustamiseks(sirge pind)

Miinused:

  • Jäik, ei paindu kaubiku kumerustega kaasa
  • Kui plaat jääb kaubiku seinast eemale, tekib plaadi ja metalli vahele tühimik. Sinna saab vesi koguneda

XPS-plaat

XPS plaat

XPS-plaat on ekstrudeeritud polüstüreenist soojustusplaat. XPS-soojustuse näol on tegemist ühe kõige parema m2 hinnaga soojustusega, aga sellel on samad miinused, mis PIR-plaadil. XPS ja EPS plaadid on analoogsed, aga XPS eelis EPS’i ees on kõrgem niiskusetaluvus.
R-Väärtus = 4

Plussid:

  • Soodne
  • Niiskust/vett hülgav
  • Sobib nt põranda soojustamiseks(sirge pind)

Miinused:

  • Jäik, ei paindu kaubiku kumerustega kaasa
  • Kui plaat jääb kaubiku seinast eemale, tekib plaadi ja metalli vahele tühimik. Sinna saab vesi koguneda

3M Thinsulate

3M Thinsulate

Matkaautode kommuunis üsna tuntud villa taoline materjal. Kõrgelt soovitatud ning testitud. Paraku Eestis pole selle kasutamist ning müüki eriti näha olnud.
R-Väärtus = 3.3

Plussid:

  • Väga lihtne paigaldada, spreiliimiga liimitakse seinte külge
  • Niiskust/vett hülgav
  • Madalate soojustjuhtivate omadustega
  • Painduv, saab paigaldada vahetult metallile
  • Saab suruda igasugustesse kohtadesse
  • Ei tekita paigaldusel sügelust

Miinused:

  • Saadavus on Eestis kehv
  • Kulukam m2 hind

Vibratsiooni- ja helisummutus

Matkaauto soojustuse planeerimise viimane samm(ehitusel loomulikult esimene) on otsustada, kas soovite investeerida mürasummutamisse. See on lihtne töö, aga oluliselt tähtis nii tee, sõidu- kui ka parkimismüra parandamiseks. Peamiselt kasutatakse matte, mis summutavad vibratsiooni ja heli.

Tühja, ilma mürasummutuseta kaubiku kiirusega 110km/h sõitmist peetakse kolm korda valjemaks kui sama kiirusega sõitvat autot. Mürasummutuse kasutamine vähendab oluliselt seda helitugevust.

Vibratsioonisummutus

Comfortmats Gold vibratsioonisummutusmatt

Vibratsioonisummutusmaterjal lisab teie kaubiku paneelidele massi, mis vähendab struktuurset resonantsi ja neelab vibratsiooni. Saadaval on mitu erinevat võimalust, kuid neil kõigil on sarnane paigaldus. Matid kleebitakse iga paneeli keskele, täites minimaalselt 30% alast. Peaksite helivahet kohe kuulma. Muidugi saab soovi korral ka suurema ala mattidega katta ning seeläbi summutada veelgi rohkem vibratsiooni.

Heliisolatsioon

Comfortmats Raptor heliisolatsioonimatt

Kui teid ei häiri teemüra, kuid soovite kaubikus istudes vaikust, on hea mõte seintele ja lakke heliisolatsioonimatte paigaldada. Erinevalt vibratsioonisummutusest, paigaldatakse neid tavapäraselt pinna täies ulatuses. Kuna selle stsenaariumi korral pärineb müra allikas tavaliselt külgedelt või ülalt, siis ei ole põrandal selle kasutamise eelised piisavalt märkimisväärsed, et õigustada kulutusi. Põrand on ka kaubiku kõige jäigem ala, mida tugevdab veelgi sellele lisanduv märkimisväärne kaal.

Lahendus

Parim kooslus on muidugi neist kahest, et paigaldada nii vibratsioonisummutus- kui ka heliisolatsioonimatid. Näiteks võiks paigaldada Comfortmatsi GOLD ja RAPTOR/INTEGRA/TITAN matte nii seintesse kui ka lakke. See tagab väga hea mürasummutuse nii sõiduajaks kui ka parkides. Kindlasti tasub olla ettevaatlik kaubiku kaaluga. Kuna müra ja vibratsioonimatid on üpris rasked, lisavad nad kiirelt kaubiku kaalule “nähtamatuid” lisakilosid. Tavapärased ehitused lõpevad üldjuhul vägagi piirkaalu juures, seega mürasummutuse suur kogus võib osutada ebameeldivaks üllatuseks.

Mida meie kasutaksime

Lõpetuseks oleks hea tuua üks täielik näide, kus ja mis materjale meie täna kasutaksime. Kui peaksime tegema näiteks ühe kaubiku soojustuse, siis läheneksime antud ülesandele järgnevalt.

Põrand
Põrandal lähtuksime minimaalsest printsiibist ning kasutaksime vibratsioonsummutusmati + soojustuse kombinatsiooni. Näiteks VESPA + 9/19mm Armaflex(sõltuvalt põranda karkassist)

Põranda juures saaksid erikohtlemist koopad, neile paigaldaksime paksema vibratsioonisummutusmati + heliisolatsioon + soojustus. Näiteks SPIDER + INTEGRA + 9/19mm Armaflex

Seinad
Seintes kasutaksime juba rohkem materjali ning see võiks olla kombinatsioon vibratsioonisummutus + heliisolatsioon + soojustus. 

Näiteks VESPA + INTEGRA + 19-40mm Armaflex(sõltuvalt seinte eripäradest)

Lagi
Laes kasutaksime sarnast kombinatsiooni seintega vibratsioonisummutus + heliisolatsioon + soojustus. Erilist rõhku paneksime soojustuse paksusele.

Näiteks VESPA + RAPTOR + 32mm Armaflex

Uksed
Ustesse teeksime ka sarnase lahenduse seintega, kuigi soojustuse paneksime õhema. Vibratsioonisummutus + heliisolatsioon + soojustus. 

Näiteks VESPA + INTEGRA + 9/19mm Armaflex

 

Aitäh lugemast!

Loodetavasti on olnud postitusest natukenegi kasu. Kui tekib küsimusi/mõtteid/muresid siis andke julgelt märku kas kommentaariumis või võttes meiega otse ühendust telefoni/kirja teel. Aitame meeleldi nii nõu kui jõuga!

Vaata veel

Kuidas näeb meie juures ümberehitamise protsess välja?

Vaata meie juures valminud matkaautosid ning teisi väiksemaid projekte

Veidike lisalugemist matkaautode ehituse teemal leiad meie blogipostitustest

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

9 + one =