Kuidas me aitasime ühe uunikumi elektrisüsteemi uuele hingamisele

Sissejuhatus

Räägime täna siis ühest 89 aasta Hymeri matkaautost, mis meie töökotta saabus. Masin on küll juba elupäevi näinud ning läheneb vaikselt oma neljakümnendale sünnipäevale. Ometigi on seda kenasti hoitud ning on ta isegi täitsa kobedas seisukorras. Kruvikaga ühestki kohast läbi ei õnnestunud lükata ning ka sisu/mööbel on täitsa elavate nimekirjas. Meie ülesandeks sai siis antud isendi elektrisüsteemi pisut järgi aidata, et ikka mugav ja hea oleks sellega ringi rännata.

Mis meid ees ootas

Masin kätte saadud, käisime üle asjad, mida parandama ja täiustama pidime hakkama… Tarvis oli tegeleda päikesepaneelidega, elektrisüsteemiga, katuseluugi ning muude nipetnäpet töödega.

Katuseluuk

Plaanis oli paigaldada MaxxFani Deluxe katuseventilaator, mille kupliks sai valitud läbipaistev variant, et säilitada veidi loomulikku valguse langemist. Vana katuseluuk oli aga juba nii amortiseerunud ja rabedas seisukorras, et seda oli varem mitu korda teibiga parandatud. Ka alumine raam oli kahjustatud ning kaetud hallitusega.

Katuseluugi vahetamine kulges üllatavalt lihtsalt. Kuna vana katuseluuk oli päästmatult katki, saime eemaldamisega üsna julgelt peale hakata. Esmalt võtsime maha kupli ning seejärel sisemise raami. Õnneks avanes eemaldamisel kena pilt – katus ise oli hästi säilinud ning ei olnud lekkeid ega mädanenud puitu. Ka vana liimi eemaldamine läks kiiresti, mis tegi ettevalmistuse oluliselt lihtsamaks.

Tänapäeva katuseluugid on endiselt 400×400 mm ava standardiga, mistõttu sobitus pärast väikest kohendamist uus raam kenasti vana luugi asemele. MaxxFani raami kinnitasime ainult liimiga. Kuigi MaxxFanidel on kaasas kinnitamiseks kruvid ning raamis on ka kruvikohad märgitud, siis üldjuhul me ei kasuta neid. Põhjus väga lihtne – iga kruvi on potensiaalne lekkekoht. Kuna ainult liim hoiab väga hästi, ei ole tarvis masinale tekitada katusesse lisaauke. 

Pärast raami liimimist, sai peale tõsta ka ventilaatori osa ning kinnitada selle kruvid – ja nii oligi katusel asuv osa tööst valmis.

Toas jätkus aga töö elektri vedamisega, sest vanal katuseluugil ventilaatorit ei olnud. MaxxFan vajab aga töötamiseks elektrit, mistõttu tuli teha kaabeldus. Õnneks olid enamus kaabliteed juba olemas ning luugi ja kõrvalkapi vahele jäi vaid 20 cm distants. Selleks puurisime kapi lakke ava ja tegime Sandwich-paneeli sisse väikse tunneli, kuhu kaabel sai peidetud. Nii jäi tulemus puhas ja silmale nähtamatu.

Kuna kliendi sooviks oli ka valgusega ruloo, paigaldasime lisaks MaxxShade pimendava kardina LED-valgustusega. Toide võtsime samast liinist ning lõpptulemuseks oli täiesti uus ja modernne katuseluugi süsteem, mis pakub nii värsket õhku, valgust kui ka mugavust.

 

MaxxShade LED valgusega
MaxxShade LED valgusega kinnise rulooga

Auk katuses

Üheks ülesandeks enne päikesepaneelide paigaldust oli katuses olev suur auk ära lappida. Algselt oli seal olnud suur katuseluuk, mis teadmata põhjustel eemaldatud oli. Sinna asemele oli liimitud metallplaat, aga see lahendus enam ei toiminud. Plaat oli korralikult raske, kole ja roostes. Mis aga kõige suurem probleem oli, et see ei pidanud vett. Seega asusime asja kallale ning tulime geniaalse lahenduse peale – Paigaldasime uue plaadi. 

Uueks katteks sai Albond materjalist tükk, mille siis liimiga katusele augu katteks fikseerisime. Albond materjal on, nagu nimigi, alumiinumist ehk siis ta ei idane ega mädane. Samuti on tegemist komposiitmaterjaliga, ehk siis see on tükk maad kergem, kui vana terasest plaat. Plaat sai omajagu suurem ning ka liimiringe mitu tükki, et loodetavasti lekkeid tulevikus enam ette ei tuleks.

Päikesepaneelid

Nagu enamustes elektrisüsteemi uuendustes tavaks on saanud, siis sai ka see masin korralikuma päikesepaneeli pargi. Varasemalt oli tal küll olemas üks päikesepaneel ning odav PWM kontroller ning midagi see tootis. Küll aga mitte piisavalt ning elamuakud olid pidevalt tühjad. Arusaamatutel põhjustel oli paneeli kohale pandud ka alumiiniumlatid, mis oma varjudega vähendasid oluliselt elektri tootlust.

 

Meile üllatuseks oli vana paneel liimitud väga kehvasti ning need alumiiniumlatid tõenäoliselt hoidsid seda paneeli päriselt paigal. Kui paneeli ära võtsime, siis jalad tulid liimi küljest väga kerelt ja tõmmates lahti. Paistab, et liim polnud üldse hästi jala külge nakkunud ning jalg tuli puhtalt ära. Tõenäoliselt oli paneeli paigaldades unustatud jalad alt poolt ära karestada. Meil aga läks töö selle võrra lihtsamalt :).  Puhastasime vanad liimikohad ka katuselt korralikult ära, sest meie uus paneelide jada hakkas samast kohast pihta.

 

Sellele masinale sai siis valitud 3x185W paneelide komplekt, mis kenasti katusele ära mahtus. Kokku 555W võimsust, mis Eesti kliimas annab suvisel ajal ca 2kWh tootlust päevas. Sellest piisab, et masina 1.2kWh kasutava võimsusega akupank tühjast täis laadida ning voolu jääb omajagu üle ka veel.

Paigaldus nagu ikka siis ainult liimiga ning meie enda Heavy Duty päikesepaneeli jalgadega. Kuna paneelid mahtusid ilusti kõrvuti, saime üsna efektiivselt kogu päikesepaneelipargi külge. Selleks kulus neli nurga tükki, neli sirget tükki paneelide “liitekohtades” ning igaks juhuks panime veel kaks sirget tükki toetamaks otstes paneele keskelt. Niiviisi sai paigaldus väga kindel ja hea.

Soojapuhuri kütus

See küll algselt plaanis ei olnud, aga kui masin kohale jõudis märkasime, et sellele oli paigaldatud lisa kütteseade. Tegemist siis diisel soojapuhuriga. Paraku oli aga puhuri kütuse süsteem lahendatud nii, et kapoti alla oli paigaldatud lisapaak diisli jaoks

Pakkusime kliendile välja, et võime soojapuhuri kütusevooliku ühendada otse kämperi enda paaki. Kuna kämper tarbis ka diislit, on kliendile kasutajamugavus väga palju parem. Ei pea eraldi diislipaaki täitma vaid piisab sellest, et masina enda diislipaagis on piisavalt kütust. Hoiab kokku aega tankimisel, kapotiall diisliga lödistamist ning ka seda, et väikese paagi kütusetaset ei pea enam jälgima.

Paigalduse suur osa on kütusepaak alla lasta, et saaks võimalikult ohutult ja puruvabalt paaki kütusetoru sisse viia. Kuna tegemist oli vanema masinaga, siis oli selle paak metallist ning puru oleks tulnud omajagu rohkem kui tänapäevastes plastikpaakidest. 

Paak alla lastud, otsustasime, et kõige mugavam oleks kütuse sisseviik teha juba olemas olevast kütusevõtu/tasemeanduri küljest.  Sinna sai puuritud auk ning paigaldatud metallist võttur, mille külge siis läks omakorda voolik, mis oli ennist olnud kapoti all väikses paagis. Ning töö oligi tehtud. 

 

Elektrikilp

Ning lõpuks oligi järgi elektrikilbi käes. Kuna elamuakud olid masinal üsna hiljuti välja vahetatud siis need jäid hetkel alles. Meie lisasime omalt poolt Victron Multiplus 1600 inverter-laadija, päikesepaneelide energia ära kasutamiseks läks Victron SmartSolar 100/30 MPPT päikesepaneelide kontroller. Kuna vana süsteem oli pandud kokku pisut uisapäisa, siis korrastasime ka seda, panime kaitsmed tarbijatele vahele ning timmisime üleüldiselt süsteemi.

Alustasime siis sellest, et vana süsteem oli tarvis endale selgeks teha, mis kaablid kuhu lähevad, mis ära peab kaotama ning mis alles jääb.  Ning seejärel saime vana asja ära lammutada. Selgeks tegemise käigus avastasime, et uued paigaldatud akud olid täiesti lahtiselt pingis. Kuna algselt oli elamuaku juhiistuja kõrval, siis sinna oli jäänud selline juhtmete pundar, mida oli siis lihtsalt pinki ühe jämeda kaabliga pikendatud.

Lahtine pundar, kus miinus ja pluss juhtmed isoleerimata ja võisid iga hetk üksteisega kokkupuutuda ning lühise tekitada ning lahtised akud ei ole just ideaalne kombo. Meie ülesandeks sai see kõik siis korda teha. 

Alustasime kilbist ning võtsime vana inverteri ära. Kuna uus Multiplus oli pisut pikem, oli tarvis fabritseerida uus alusplaat sellele ning ka SmartSolarile oli tarvis koht leida. Ka sellele sai tekitatud kinnitusplaat. Akudele sai tehtud kinnitusribad, et ka need korralikult paigal püsiksid ja ringi ei liiguks. 

Kuna elektrisüsteemi alla jäi ka puhur, siis oli tarvis teha süsteem nii, et puhurile säiliks ka ligipääs. Seega sai mindud seda teed, et kogu elektrisüsteem oli ühe plaadi plaadi peal ning vajadusel sai plaadi kruvidest lahti lasta ning eest ära nihutada.

 

Kuna üldjuhul paigalame invertereid nii, et kõikides pistikutes on läbi inverteri vool olemas, siis sai ka siin autos nii tehtud. Multiplusile on endale sisse ehitatud süsteem, et kui kaldavoolu pole, toidab ta akude pealt 230V pistikuid. Kui kaldavool on ühendatud, lülitab ta automaatselt ringi kõik pistikud kaldavoolule.  Seega oli meil tarvis vaid kaableid vedada ning Multiplus ise masina 230V süsteemiga kokku ühendada. Igaks juhuks vedasime ainult külmikule uue kaabli ning ühendasime selle eraldi, et see ei saaks kogemata inverteri pealt tööle hakata.

Ka vana akukoha juures oleva juhtmepuntra harutasime lahti. Asjad ja tarbjad, mis saime, tõstsime ringi uude kilpi. Teine osa asju jäi sinna paika kuna polnud mõistlik kogu matkabussi elektrisüsteemi laiali tõmmata. See oleks võtnud liialt palju aega, läinud kliendile väga kalliks maksma ning tulemus ei oleks olnud väga palju parem. Seega tegime alles jäänud juhtmetele korraliku ja kaetud ühenduse, et seda ruumi saaks kasutada panipaigana ning poleks muret, et kuidagi kaablid ette jäävad või kogemata lühiseid tekitaksid.

Sellega oligi masina uuendused paigas. Kuna masin juba meie juures töös oli ja elektriga tegelesime, siis sai paika pandud ka lisa pistikupesad kliendi soovitud kohtadesse. Samuti kaabeldasime ringi soojapuhuri ekraani ning tegime veel nipet-näpet ravitöid. Lõplik paigaldatud seadmete ja varustuse nimekiri on siin:

  • Victron MultiPlus 12/1600/70-16 inverter-laadija
  • Victron SMARTSolar MPPT 100/30 päikesepaneelide kontroller
  • 3 x Victron Mono 185W päikesepaneeli – kokku 555W
  • Victon BMV-712 Smart akutaseme jälgimissüsteem
  • 210Ah Gel akupank
  • MaxxFan Deluxe 40×40 katuseventilaator läbipaistva klaasiga
  • MaxxShade LED-valgusega ruloo

 

Aitäh lugemast!

Loodetavasti on olnud postitusest natukenegi kasu. Kui tekib küsimusi/mõtteid/muresid siis andke julgelt märku kas kommentaariumis või võttes meiega otse ühendust telefoni/kirja teel. Aitame meeleldi nii nõu kui jõuga!

Vaata veel

Kuidas näeb meie juures ümberehitamise protsess välja?

Vaata meie juures valminud matkaautosid ning teisi väiksemaid projekte

 

 

Veidike lisalugemist matkaautode ehituse teemal leiad meie blogipostitustest

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

14 + 20 =